Skocz do zawartości
Łukasz

Co mieliście lub czego się spodziewacie na maturze z polaka?

Rekomendowane odpowiedzi

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że drugi temat jest prostszy,bo to było częściej i na samym końcu opracowywane niż dziady.Mimo wielu powtórzeń to i tak bardziej w głowie zostają nam świeże lektury dopiero co opracowane. A tematy podałaś z matury z tego roku a z tamtego były:

1.Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. .” Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

2.Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

No drugi rzeczywiście był prosty, pewnie większość osób go wybrała. Ale sama wybrałabym pierwszy, bo "Lalka" to zawsze był dla mnie dramat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym poszła na łatwiznę jak zwykle i wybrałabym drugie tematy :P bo są najprostsze jak i szybkie do napisania. Wielkiej filozofii do tego nie potrzebna.Albo mi się wydaje albo z roku na rok robią coraz to prostsze matury z polskiego? A co było na rozszerzeniu?Zamieściłby ktoś :P bo aż jestem ciekawa skoro podstawy takie proste dają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że coraz to łatwiejsze tematy dają do tej matury podstawowej. A na rozszerzonej było w tym roku:

-Codzienność w czasach II wojny światowej i okupacji i analiza opowiadania Idy Fink "Przed lustrem".

-Porównanie wiersza Osieckiej "Kolęda z pretensjami" i fraszki Kochanowskiego "O żywocie ludzkim".

Tak więc trochę się postarali z tą rozszerzoną :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie w żadnym wykazie lektur tego nie widzę. No chyba że jest napisany wiersz i na podstawie jego masz zrobić wypracowanie. Bo innej opcji nie widzę,a do tego sprawdziłem i są to tematy z tego roku. Tylko po co wtedy czytanie tych lektur obowiązkowych z rozszerzenia? Bez sensu trochę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak,o to im chodzi właśnie o rozszerzenie,i ja pisałem w tym roku maturę. Więc wiem jak to wyglądało,czy łatwe to zależy jak dla kogo bo kilka osób i tak miało poprawki. A co do rozszerzenia to tak był podany tekst i do tego trzeba było zrobić analizę,i tak jest prawie co roku więc nie wiem po co ten zakres lektur rozszerzonych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha to czyli bez żadnych takich pytań,tylko analiza tekstu jest na rozszerzeniu? I to jeszcze on jest podany :) łatwizna,nie wiem jak inni mogą twierdzić że to jest trudne do zdania. Co roku?W sumie w 2011 też było porównanie "kwiatów polskich" Tuwima i "Niech żyje bal" Osieckiej. I oba były zawarte w arkuszach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie matura z polskiego nie jest taka trudna :) choć, jeśli zależy Ci na dużej ilości punktów, a chyba każdemu przyszłemu żakowi zależy ;) to zaskoczenie mogą stanowić punkty z klucza, które oceniane są przez komisję. Ja miałam akurat na swojej maturze ogromnego nosa i udało mi się zdać śpiewająco, ale i tak uważam, że pisanie według klucza to totalny absurd.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to jest ocenianie według klucza? Moim zdaniem najbardziej łatwe przedmioty do zdania matury to polski,wos jak i angielski. Podstawy każdy z tego zda. Jedynie z rozszerzeniem jest gorzej. Ewentualnie jeszcze biologia do tego jest w miarę prosta. Tak samo jest z prezentacją z polskiego,mówisz tylko to co opracowałeś i masz w głowie gdy to pisałeś. Dlatego to jest najprostsze do zdania :) jedynie studiuj matmę i Studia na kierunku chemia są problemem na maturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do łatwych i trudnych przedmiotów to masz rację jak najbardziej :) bo podstawy z tego są banalne jednak,tylko nie zgodziłabym się z biologią. Bo do tego trzeba się przyłożyć jednak. A co do klucza to będziemy mieli przedstawione w szkole na początkowych lekcjach więc tym się nie martw. Ale lepiej jest z niego korzystać niż pisać jak się chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słynny 'klucz' to istna zmora maturzystów. Pamiętam jak dziś, gdy po maturze pismnej z roszerzonego polskiego wróciłam do domu i miałam ochotę się rozpłakać na widok zamieszczonego w necie preferowanego klucza i sposobu oceniania przez komisję.. cały mój trud i nauka zostały sprowadzone do toku rozumowania komisji rekrutacyjnej i ich oczekiwań względem mojego sposobu myślenia - pomyślałam jedno: nie zdam! na szczęście okazało się, że można było uzyskać dobry rezultat, nie wstrzeliwszy się w słynny klucz.. co nie zmienia faktu, że w przypadku zadań otwartych zamiast schematów powinna liczyć się nie tylko wiedza, ale także kreatywność i wychodzenie poza schematy. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No obiektywny to niby ten klucz jest, ale jesteśmy nim tak maltretowani już teraz od podstawówki, że potem wykładowcy nie mogą nas zmusić do samodzielnego myślenia, stawiania tez i wniosków. Mamy myślenie zamknięte w tych schematach. Pierwsze pytanie na zajęciach, to jaka będzie forma zaliczenia i dopasowujemy się do tej formy, zamiast czerpać wiedzę i dyskutować na zajęciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.





  • Wypowiedzi z ostatnich 10 dni

    • Hej! Stworzyłam kwestionariusz, który dostarczy mi wyników niezbędnych do napisania pracy magisterskiej. Będę bardzo wdzięczna jak poświęcisz 15 min na jego wypełnienie.   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeyOmMcMBk44EfX5DqZ7OBYYIqGS_IeTC6iQsfL6-QOMM9SuQ/viewform?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3ZsQ-dvB7sultbw13YX4NKxsLG4GjP2jY-JiylPETeVwhME2nUffrujFs_aem_AU-1CjVEgxfSlArwEGQi9r6axw0lJ-KTMP5wDXPQusDddSLwE5GxVgxfst3h4PvJbbQc4DjEC8mBCGfxLcR5jrib
    • Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy ogłasza nabór kandydatów na wolne stanowisko Młodszy Asystent Rodziny / Asystent Rodziny w Dziale Pomocy Specjalistycznej Do głównych zadań osoby, zatrudnionej na tym stanowisku będzie należało między innymi: opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,  opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,  udzielenie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,  udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,  udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,  udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu wychowawczych z dziećmi,  wspieranie aktywności społecznej rodzin,  motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,  udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej,  motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,  udzielanie wsparcia rodzinom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,  podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,  prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,  prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,  współpraca z innymi pracownikami zaangażowanymi w proces wsparcia rodziny,  oraz innych czynności wynikających z realizacji Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 177). Wymagania konieczne: dot. wykształcenia i stażu pracy zgodnie z Art. 12 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 177). niekaralność za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,  osoba aplikująca nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona,  osoba aplikująca wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek wynika z tytułu egzekucyjnego. Wymagania pożądane: znajomość regulacji prawnych z zakresu: wsparcia rodziny i systemie pieczy zastępczej, pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, przeciwdziałania alkoholizmowi, przeciwdziałania narkomanii, prawa pracy, przepisów o ochronie danych osobowych,  znajomość obsługi komputera,  łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych,  umiejętność pracy w zespole,  odporność na stres,  odpowiedzialność,  asertywność,  rzetelność, systematyczność,  komunikatywność i otwartość.  Mile widziana znajomość języka ukraińskiego bądź rosyjskiego.   Informacja o warunkach pracy na danym stanowisku: Miejsce pracy: biuro znajduje się w budynku piętrowym, stanowisko pracy mieści się na poziomie 1, konieczność poruszania się po kondygnacjach,  budynek wyposażony w windę,  ciągi komunikacyjne pozwalają na poruszanie się wózkiem inwalidzkim,  w pomieszczeniach budynku istnieje możliwość poruszania się na wózku inwalidzkim,  brak oznaczeń dla osób niewidomych,  miejsce zamieszkania / przebywania klienta,  urzędy, instytucje, szkoły, przedszkola i inne placówki w których odbywać się będzie praca z rodziną. Stanowisko pracy: praca przy komputerze i urządzeniach biurowych,  praca wymagająca umiejętnego współdziałania z innymi i kontaktów z pracownikami instytucji zewnętrznych,  praca wymagająca częstego i intensywnego kontaktu z osobami korzystającymi z pomocy społecznej,  praca może przebiegać w warunkach stresowych,  brak specjalistycznych urządzeń umożliwiających pracę osobom niewidomym, niedosłyszącym oraz głuchoniemym   Wymagane dokumenty i oświadczenia: podanie o przyjęcie do pracy,  Curriculum Vitea,  kopie dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje zawodowe oraz staż pracy,  kopia dokumentu potwierdzającego obywatelstwo polskie i ukończony 18 rok życia,  kopia dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego – dotyczy osób nieposiadających obywatelstwa polskiego,  kopia dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność w przypadku kandydata, który zamierza skorzystać z uprawienia, o którym mowa w art. 13a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,  podpisane oświadczenie, że kandydat nie był prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe,  podpisane oświadczenie, że kandydat nie jest i nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest kandydatowi zawieszona ani ograniczona,  podpisane oświadczenie, że kandydat wypełnia obowiązek alimentacyjny w przypadku, gdy taki obowiązek wynika z tytułu egzekucyjnego,  podpisana klauzula o treści: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie w celu rekrutacji zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Jednocześnie oświadczam, iż zgodnie z art. 4 ust.11 RODO udzielam zgody dobrowolnie, oraz że zostałam/em poinformowana/y o przysługującym mi prawie dostępu do treści moich danych oraz ich poprawiania, jak również wycofania zgody na ich przetwarzanie w każdym czasie.”   Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych: W miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jest niższy niż 6%.   Dokumenty uważa się za dostarczone w terminie, jeżeli wpłynęły na n/w adres w terminie do 17.06.2024 r.   Osoby zainteresowane prosimy o dostarczenie osobiście lub za pośrednictwem poczty kompletu dokumentów na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy Dział Pomocy Specjalistycznej ul. Bartłomieja 3, 02-683 Warszawa z dopiskiem na kopercie: ,,Młodszy Asystent Rodziny / Asystent Rodziny w Dziale Pomocy Specjalistycznej”.   Informacje dodatkowe: Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy zastrzega sobie możliwość kontaktu z wybranymi kandydatami. Oferty odrzucone zostaną komisyjnie zniszczone. zatrudniona osoba będzie miała dostęp do danych osobowych wrażliwych, dlatego wymagana jest szczególna staranność i dbałość o bezpieczeństwo informacji. praca asystenta rodziny nie może być łączona z wykonywaniem obowiązków pracownika socjalnego. Asystent rodziny w swojej pracy nie będzie mógł także wykonywać wobec rodzin objętych asystą innych funkcji: kuratora sądowego, pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, psychoterapeuty, nie może uczestniczyć w procesie decyzyjnym przyznawania świadczeń realizowanych przez m. st. Warszawę.   Pełne ogłoszenie: https://opsmokotow.pl/aktualnosc-217-mlodszy_asystent_rodziny_asystent.html  ogłoszenie od MAR do AR_06.2024.pdf
    • Nie wiem jak jest teraz, ale ja jak 10 lat temu brałem leasing to musiałem odczekać aż firma bedzie miała rok.  Jeśli chodzi o sam wynajem długoterminowy samochodu to tak jak wszystko - czasami się opłaca, czasami nie. Jest to na pewno opcja, która warto jest wziąć pod uwagę w sytuacji, w której nie masz czasu na formalności, Podyplomówki z zarządzania flota pojazdów, nie obchodzi Cię tutaj ubezpieczenie, przeglądy, naprawy. Możesz sobie zresztą wejść na stronę i tam będziesz miał wszystko opisane. 
    • Aktualnie zastanawiam się nad wzięciem jakiegoś auta na firmę. Na początku brałem pod uwagę leasing, ale czy jest możlwość uzyskania w sytuacji w której firma istnieje krocej niż rok?  Może ktoś korzystał z usługi wynajmu długoterminowego? Bo jeśli nie dostałbym leasingu to myslę też o tym.
  • Najpopularniejsze tematy na forum

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.