Skocz do zawartości
Łukasz

Co mieliście lub czego się spodziewacie na maturze z polaka?

Rekomendowane odpowiedzi

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że drugi temat jest prostszy,bo to było częściej i na samym końcu opracowywane niż dziady.Mimo wielu powtórzeń to i tak bardziej w głowie zostają nam świeże lektury dopiero co opracowane. A tematy podałaś z matury z tego roku a z tamtego były:

1.Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. .” Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

2.Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

No drugi rzeczywiście był prosty, pewnie większość osób go wybrała. Ale sama wybrałabym pierwszy, bo "Lalka" to zawsze był dla mnie dramat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym poszła na łatwiznę jak zwykle i wybrałabym drugie tematy :P bo są najprostsze jak i szybkie do napisania. Wielkiej filozofii do tego nie potrzebna.Albo mi się wydaje albo z roku na rok robią coraz to prostsze matury z polskiego? A co było na rozszerzeniu?Zamieściłby ktoś :P bo aż jestem ciekawa skoro podstawy takie proste dają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że coraz to łatwiejsze tematy dają do tej matury podstawowej. A na rozszerzonej było w tym roku:

-Codzienność w czasach II wojny światowej i okupacji i analiza opowiadania Idy Fink "Przed lustrem".

-Porównanie wiersza Osieckiej "Kolęda z pretensjami" i fraszki Kochanowskiego "O żywocie ludzkim".

Tak więc trochę się postarali z tą rozszerzoną :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie w żadnym wykazie lektur tego nie widzę. No chyba że jest napisany wiersz i na podstawie jego masz zrobić wypracowanie. Bo innej opcji nie widzę,a do tego sprawdziłem i są to tematy z tego roku. Tylko po co wtedy czytanie tych lektur obowiązkowych z rozszerzenia? Bez sensu trochę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak,o to im chodzi właśnie o rozszerzenie,i ja pisałem w tym roku maturę. Więc wiem jak to wyglądało,czy łatwe to zależy jak dla kogo bo kilka osób i tak miało poprawki. A co do rozszerzenia to tak był podany tekst i do tego trzeba było zrobić analizę,i tak jest prawie co roku więc nie wiem po co ten zakres lektur rozszerzonych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha to czyli bez żadnych takich pytań,tylko analiza tekstu jest na rozszerzeniu? I to jeszcze on jest podany :) łatwizna,nie wiem jak inni mogą twierdzić że to jest trudne do zdania. Co roku?W sumie w 2011 też było porównanie "kwiatów polskich" Tuwima i "Niech żyje bal" Osieckiej. I oba były zawarte w arkuszach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie matura z polskiego nie jest taka trudna :) choć, jeśli zależy Ci na dużej ilości punktów, a chyba każdemu przyszłemu żakowi zależy ;) to zaskoczenie mogą stanowić punkty z klucza, które oceniane są przez komisję. Ja miałam akurat na swojej maturze ogromnego nosa i udało mi się zdać śpiewająco, ale i tak uważam, że pisanie według klucza to totalny absurd.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to jest ocenianie według klucza? Moim zdaniem najbardziej łatwe przedmioty do zdania matury to polski,wos jak i angielski. Podstawy każdy z tego zda. Jedynie z rozszerzeniem jest gorzej. Ewentualnie jeszcze biologia do tego jest w miarę prosta. Tak samo jest z prezentacją z polskiego,mówisz tylko to co opracowałeś i masz w głowie gdy to pisałeś. Dlatego to jest najprostsze do zdania :) jedynie studiuj matmę i Studia na kierunku chemia są problemem na maturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do łatwych i trudnych przedmiotów to masz rację jak najbardziej :) bo podstawy z tego są banalne jednak,tylko nie zgodziłabym się z biologią. Bo do tego trzeba się przyłożyć jednak. A co do klucza to będziemy mieli przedstawione w szkole na początkowych lekcjach więc tym się nie martw. Ale lepiej jest z niego korzystać niż pisać jak się chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słynny 'klucz' to istna zmora maturzystów. Pamiętam jak dziś, gdy po maturze pismnej z roszerzonego polskiego wróciłam do domu i miałam ochotę się rozpłakać na widok zamieszczonego w necie preferowanego klucza i sposobu oceniania przez komisję.. cały mój trud i nauka zostały sprowadzone do toku rozumowania komisji rekrutacyjnej i ich oczekiwań względem mojego sposobu myślenia - pomyślałam jedno: nie zdam! na szczęście okazało się, że można było uzyskać dobry rezultat, nie wstrzeliwszy się w słynny klucz.. co nie zmienia faktu, że w przypadku zadań otwartych zamiast schematów powinna liczyć się nie tylko wiedza, ale także kreatywność i wychodzenie poza schematy. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No obiektywny to niby ten klucz jest, ale jesteśmy nim tak maltretowani już teraz od podstawówki, że potem wykładowcy nie mogą nas zmusić do samodzielnego myślenia, stawiania tez i wniosków. Mamy myślenie zamknięte w tych schematach. Pierwsze pytanie na zajęciach, to jaka będzie forma zaliczenia i dopasowujemy się do tej formy, zamiast czerpać wiedzę i dyskutować na zajęciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.





×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.