Skocz do zawartości
fuksówka

dyrektywy unijne - R1234yf

Rekomendowane odpowiedzi

Dobrze jak Unia Europejska zajmuje się głównie prostowaniem bananów i ogórków. Niestety  wprowadziła w życie w ubiegłym roku zarządzenie dotyczace klimatyzacji montowanej w  samochodach, a dokładnie stosowania proekologicznego gazu chłodniczego o nazwie R1234yf. Gaz ten od 1 stycznia był oficjalnie gazem obowiązującym w klimatyzacjach montowanych w nowych samochodach. Wyłamał się z tej dyrektywy jedynie Mercedes, który wprowadził nowe klimatyzacje, ale szybko się z nich wycofał tłumacząc się racjami ekonomicznymi, gdyż gaz ten jest pięciokrotnie droższy i ze względów technicznych wymaga wymiany co dwa lata. Przeciw powtórnemu montowaniu starych klimatyzacji zaprotestowała Francja zakazując sprzedaży Mercedesów na jej terenie. Po pół roku na alarm zaczęli bić strażacy. Okazało się że nikt nie zwrócił uwagi na ostrzeżenie producenta R1234yf  firmy Honeywell, która opisuje go w karcie charakterystyki jako środek „skrajnie łatwopalny”, temperatura samozapłonu to zaledwie 405ºC! Propan-butan dotychczas ładowany w klimatyzacji ma temperaturę samozapłonu powyżej 500ºC!

Jednak strażacy gaszące pożary samochodów wyposażonych w nową klimatyzację zgłaszali niebezpieczny gaz jaki powstaje, gdy płonący R1234yf zmienia się w fluorowodór i spotka się ze środkiem gaśniczym. Powstaje wówczas skrajnie toksyczny kwas fluorowodorowy, o ostrym, duszącym zapachu, Jest silnie trujący, wywołuje trudno gojące się rany, łatwo przenika przez rękawiczki i skórę. Osoby, które są świadkami pożaru samochodu właśnie z tym czynnikiem nie powinny zbliżać się do pojazdu tylko ewakuować się na dalszą odległość. Nawet rozcieńczony kwas fluorowodorowy przenika bez uczucia bólu przez skórę i tkanki miękkie, atakując bezpośrednio chrząstki i kości. Fluorowodór jest silnie rakotwórczy. Klimatyzacja z czynnikiem R1234yf montowana jest m.in. w Chevrolet : Malibu; Honda: Fit (wersja elektryczna); Hyundai: i30, Santa Fe; KIA: Cee’d, Sorento, Sportage, Picanto, Venga, Soul; Mazda: Pick-up BT50, CX-5 (tylko wybrane egzemplarze z 2012 roku); Subaru: BRZ ,XV; Suzuki: Swift Sport; Toyota: GT86.

Nie wiem czy można wymienić układ na ten gaz w punktach zajmujących się klimatyzacją, jak chociażby w Feu Vercie http://www.feuvert.pl/oferta/uslugi/napelnianie-klimatyzacji-samochodowej-122.html. Producenci niektórych modeli już zapraszają do bezpłatnej wymiany klimatyzacji.

Oczywiście Unia Europejska pracuje nad kolejnymi dyrektywami chroniącymi nasz klimat. I jak tu krytykować JKM za jego ataki na urzędników w Brukseli.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




  • Wypowiedzi z ostatnich 10 dni

    • Okej dzięki za pomoc. Ogólnie to na te drugie studia jest więcej miejsc niż osób ale kwestia zapłaty faktycznie jest dość egoistyczna ale nie wykluczam że nawet w pierwszym miesiącu rzucę obecną uczelnię po zajęciach z tego trudnego przedmiotu. Mam mniej więcej zarys tego co mnie czeka ale patrząc na zajęcia z tym wykładowcą z poprzedniego semestru to przedmiot może się okazać górą nie do przejścia już po dwóch - trzech zajęciach. Dzięki jeszcze raz
    • Nie łączy się. To dość trudne, bo nikt nie ma obowiązku dostosowywać Twojego planu.  W dodatku Twoje myślenie jest strasznie egoistyczne. Zabierasz komuś miejsce a w dodatku ktoś musi za te studia zapłacić. To idź na niestacjonarne i masz po problemie. Drugie zajęcia będą w weekendy.
    • Nie rozwiąże bo teraz skończyłem drugi semestr i zacznę trzeci - nie rezygnuję z obecnych studiów. Na trzecim i czwartym semestrze mam po jednym bardzo trudnym przedmiocie. Bardzo prawdopodobne jest to, że nie zdam ich nawet z warunkiem i dlatego chcę mieć tą drugą opcję jakbym nie zdał. Przez to jak faktycznie nie zdam to stracę tylko jeden rok a nie dwa czy trzy jeśli bym czekał na warunki Czyli byłyby takie scenariusze: 1) Zdaję 3 semestr nie zdaję 4 semestru -> rzucam obecny kierunek i jestem na 2 semestrze drugich studiów 2) Zdaję 3 i 4 semestr -> rzucam zapasowe studia i jestem dalej na obecnych 3) Nie zdaję już 3 semestru -> jestem na 1 semestrze zapasowych studiów Takie coś da mi po prostu brak oczekiwania na kolejne nabory w kolejnych latach i stracę przez to tylko jeden rok a nie dwa. Tylko właśnie nie wiem jak się łączy dwa kierunki praktycznie
    • Jakby nie rozumiem dalej. Do października Ci się kwestią rozwiąże czy zdasz czy nie.  Generalnie za drugi kierunek nie daje się ITS.   
  • Najpopularniejsze tematy na forum

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.