Skocz do zawartości
Łukasz

Co mieliście lub czego się spodziewacie na maturze z polaka?

Rekomendowane odpowiedzi

Co mieliście na maturze z polaka?

o ile mnie pamięć nie myli to pisałem to "Polsko, jaka jesteś?" Literackie wizje ojczyzny w konfrontacji z rzeczywistością. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów z różnych epok.e.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że drugi temat jest prostszy,bo to było częściej i na samym końcu opracowywane niż dziady.Mimo wielu powtórzeń to i tak bardziej w głowie zostają nam świeże lektury dopiero co opracowane. A tematy podałaś z matury z tego roku a z tamtego były:

1.Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. .” Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

2.Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tamtym roku były tematy:

1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Więc tematy moim zdaniem łatwe,zwłaszcza ten drugi :)

No drugi rzeczywiście był prosty, pewnie większość osób go wybrała. Ale sama wybrałabym pierwszy, bo "Lalka" to zawsze był dla mnie dramat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja bym poszła na łatwiznę jak zwykle i wybrałabym drugie tematy :P bo są najprostsze jak i szybkie do napisania. Wielkiej filozofii do tego nie potrzebna.Albo mi się wydaje albo z roku na rok robią coraz to prostsze matury z polskiego? A co było na rozszerzeniu?Zamieściłby ktoś :P bo aż jestem ciekawa skoro podstawy takie proste dają.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że coraz to łatwiejsze tematy dają do tej matury podstawowej. A na rozszerzonej było w tym roku:

-Codzienność w czasach II wojny światowej i okupacji i analiza opowiadania Idy Fink "Przed lustrem".

-Porównanie wiersza Osieckiej "Kolęda z pretensjami" i fraszki Kochanowskiego "O żywocie ludzkim".

Tak więc trochę się postarali z tą rozszerzoną :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiersz Osieckiej? Chyba nie ma czegoś takiego w aktualnym zestawieniu lektur na rozszerzenie? Tak jak i Ida Fink "przed lustrem"? To coś mi nie pasuje,albo stary wykaz ktoś zamieścił albo ktoś pomylił matury ;/ bo nie ma tego jako do rozszerzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie w żadnym wykazie lektur tego nie widzę. No chyba że jest napisany wiersz i na podstawie jego masz zrobić wypracowanie. Bo innej opcji nie widzę,a do tego sprawdziłem i są to tematy z tego roku. Tylko po co wtedy czytanie tych lektur obowiązkowych z rozszerzenia? Bez sensu trochę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to co pisze Marcysia to rozszerzenie - a rozszerzenie może wybiegać po za kanon lektur - chyba dotyczyło to analizy wiersza podanego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak,o to im chodzi właśnie o rozszerzenie,i ja pisałem w tym roku maturę. Więc wiem jak to wyglądało,czy łatwe to zależy jak dla kogo bo kilka osób i tak miało poprawki. A co do rozszerzenia to tak był podany tekst i do tego trzeba było zrobić analizę,i tak jest prawie co roku więc nie wiem po co ten zakres lektur rozszerzonych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aha to czyli bez żadnych takich pytań,tylko analiza tekstu jest na rozszerzeniu? I to jeszcze on jest podany :) łatwizna,nie wiem jak inni mogą twierdzić że to jest trudne do zdania. Co roku?W sumie w 2011 też było porównanie "kwiatów polskich" Tuwima i "Niech żyje bal" Osieckiej. I oba były zawarte w arkuszach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Według mnie matura z polskiego nie jest taka trudna :) choć, jeśli zależy Ci na dużej ilości punktów, a chyba każdemu przyszłemu żakowi zależy ;) to zaskoczenie mogą stanowić punkty z klucza, które oceniane są przez komisję. Ja miałam akurat na swojej maturze ogromnego nosa i udało mi się zdać śpiewająco, ale i tak uważam, że pisanie według klucza to totalny absurd.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak to jest ocenianie według klucza? Moim zdaniem najbardziej łatwe przedmioty do zdania matury to polski,wos jak i angielski. Podstawy każdy z tego zda. Jedynie z rozszerzeniem jest gorzej. Ewentualnie jeszcze biologia do tego jest w miarę prosta. Tak samo jest z prezentacją z polskiego,mówisz tylko to co opracowałeś i masz w głowie gdy to pisałeś. Dlatego to jest najprostsze do zdania :) jedynie matma i chemia są problemem na maturze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do łatwych i trudnych przedmiotów to masz rację jak najbardziej :) bo podstawy z tego są banalne jednak,tylko nie zgodziłabym się z biologią. Bo do tego trzeba się przyłożyć jednak. A co do klucza to będziemy mieli przedstawione w szkole na początkowych lekcjach więc tym się nie martw. Ale lepiej jest z niego korzystać niż pisać jak się chce.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z kluczami był i jest problem, w tej chwili troche mniejszy, bo uczy się młodzież pisać wg klucza - tylko jaki to ma sens?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Słynny 'klucz' to istna zmora maturzystów. Pamiętam jak dziś, gdy po maturze pismnej z roszerzonego polskiego wróciłam do domu i miałam ochotę się rozpłakać na widok zamieszczonego w necie preferowanego klucza i sposobu oceniania przez komisję.. cały mój trud i nauka zostały sprowadzone do toku rozumowania komisji rekrutacyjnej i ich oczekiwań względem mojego sposobu myślenia - pomyślałam jedno: nie zdam! na szczęście okazało się, że można było uzyskać dobry rezultat, nie wstrzeliwszy się w słynny klucz.. co nie zmienia faktu, że w przypadku zadań otwartych zamiast schematów powinna liczyć się nie tylko wiedza, ale także kreatywność i wychodzenie poza schematy. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

miałam na polski pana tadeusza i musiałam w klucz się dopasować, było super ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko komu później do czego taki klucz potrzebny. Matura powinna uczyć samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków itp. A czego uczy z tym kluczem, chyba tylko słynnego ZZZ.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Studia mnie nauczyły, że istnieje Djoan system ZZZZ a nie tylko ZZZ.

Odwieczny problem z kluczem... z jednej strony cały system ma być bardzo sprawiedliwy, jednak czasami kara osoby wychodzące ponad standard.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak ten klucz jest dla jednych dobry dla drugich zły ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No obiektywny to niby ten klucz jest, ale jesteśmy nim tak maltretowani już teraz od podstawówki, że potem wykładowcy nie mogą nas zmusić do samodzielnego myślenia, stawiania tez i wniosków. Mamy myślenie zamknięte w tych schematach. Pierwsze pytanie na zajęciach, to jaka będzie forma zaliczenia i dopasowujemy się do tej formy, zamiast czerpać wiedzę i dyskutować na zajęciach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

prawda :) bo w końcu jak będzie test a,b,c,d to uczymy się tylko kluczowych pojęć.. i ten strach przed egzaminem, co będzie gdy 'zapomniał testów i da otwarte' :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Podobna zawartość

    • Przez adrians162
      Witam, czy mam szansę dostać się na politechnikę lubelską/umcs w Lublinie z takimi wynikami? Matematyka poziom podstawowy 60%, matematyka poziom rozszerzony 50% j,angielski poziom podstawowy 84%(choć wiem że najbardziej brana pod uwage jest matematyka/informatyka). Tak to wygląda..a więc czy jest szansa,czy ciężko jest się teraz dostać na kierunek informatyczny ??
       
      Rozumiem, że na stronie szkoły są informacje dot.rekrutacji ale liczę również na opinie ludzi, którzy już studiują/mają pojęcie jak to jest z dostaniem się na uczelnie..proszę o zrozumienie i z góry dziękuję!:)
    • Przez skowronski
      Witam wszystkich forumowiczów.
       
      Już wkrótce przyjdzie mi podjąć jedną z najważniejszych decyzji w moim życiu- wybrać kierunek studiów. No i tutaj pojawiają się kłopoty
      Otóż od dłuższego czasu nie mogę się zdecydować jaki konkretnie kierunek studiów chcę studiować.
      Jestem jednak przekonany, że chcę studiować jakiś kierunek ekonomiczny, gdyż od dłuższego czasu interesuję się tymi tematami i wiem że chciałbym rozszerzać wiedzę w tym kierunku.
      Jeśli chodzi o kwestie uczelni to rozważam Uniwersytet Gdański aczkolwiek z tyłu głowy siedzi mi też myśl o Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
       
      Jeśli chodzi o same kierunki studiów to rozważam Ekonomia, FiR, Podatki i doradztwo podatkowe, Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze lub z.arządzanie.
      Nie jestem jakimś matematycznym geniuszem(na maturze przewiduję około 40-50%), ale chcę podszkolić się z matmy w trakcie wakacji. Na maturze piszę rozszerzony angielski i wos.
      Jak wygląda kwestia matematyki na ww. przedmiotach jest tego dużo czy nie jest tak źle, jakie konkretne dziedziny matematyki są poruszanie na tych kierunkach.
      Z góry dziękuję wszystkim za odpowiedź
       
       
    • Przez klau20
      Witam,
      Czy ktoś może orientuje się jakie były progi na ekonomie, fir na UW w zeszłym roku? 
      NA internecie są tylko progi z 1 tury, po której wiadomo dużo osób rezygnuje. Nie są one wiarygodne, gdyż studiowałam biotechnologie na uw i progi byly na internecie o wiele zawyżone. Planuję teraz zmienić studia jednakże nie podeszłam 2 raz do matury i chciałabym wiedzieć czy z wynikami: polski podstawa 76%, ang podstawa 93%, ang rozsz 86%, matematyka podst 100%, Biologia rozsz 80%, chemia rozsz 72% mam jakieś realne szanse na dostanie się? Ewentualnie czy polecacie UKSW? 
    • Przez Antek37
      Dzień dobry!
           Na wstępie-jestem w liceum na profilu mat-fiz-inf. W pierwszym roku mieliśmy informatykę z dobrym nauczycielem, dzięki któremu informatyka  zainteresowała mnie. Jednak nauczyciel ten przeszedł na roczny urlop, przez co do końca liceum miałem innego nauczyciela, który kompletnie nie znał się na przedmiocie, którego miał nas nauczyć. Nauczycielka fizyki również nie potrafiła uczyć, niemniej jednak nauczyciel matematyki znał się na rzeczy.
           W tym roku piszę maturę z rozszerzonego angielskiego i rozszerzonej matematyki.I choć lubię matematykę, wiem, że nie osiągnę z niej wystarczająco wysokiego poziomu na maturze,żeby dostać się na wybraną uczelnię. Głównym powodem jest to,że nie mam głowy do figur geometrycznych, a tym bardziej do brył. Nie widzę zależności, bez których nie można rozwiązać danego zadania, przez co tracę cenne punkty.
            Z racji tego posprawdzałem wszystkie interesujące mnie uczelnie (Uj,UMK,PKr,Politechnika Śląska) i zauważyłem,że informatyka liczy się tam jako główny przedmiot w rekrutacji. Zastanawiam się więc czy nie podchodzić do matury z informatyki za rok.
            Chciałbym zapytać Was o kilka rzeczy:
      -czy przez ten rok, solidnie pracując i chodząc na korki z informatyki jestem w stanie bardzo dobrze napisać z niej maturę?
      -czy matematyki, takiej jak na studiach informatycznych , dam radę sam się nauczyć lub na korkach, również w trakcie tego roku?*
      *czytałem różne wątki na tym forum.Wiem,że potrafienie policzenia czegoś nie zawsze musi znaczyć,że coś się rozumie. Chodzi mi o naukę na takim poziomie,żeby mnie nie wyrzucili z pierwszego roku studiów,a nie żebym został najlepszym studentem roku
      -czy matematyka ta w dużym stopniu bazuje na zdolnych do wyuczenia schematach?
      -czy jest w niej geometria przestrzenna i płaska?
      PS.Nie chcę iść na studia wyspecjalizowane w programowaniu np. gier, gdzie bez fizyki i zaawansowanej matematyki ciężko o napisanie kodu odpowiadającego za działanie naturalnych fizycznych zjawisk.Bardziej interesuje mnie pisanie aplikacji lub zarządzanie bazami danych.
       
       
      Prośba do administratora-jeżeli napisałem ten post w złym wątku, to proszę o przeniesienie go do właściwego.Z góry przepraszam,jestem tu nowy i jeszcze nie znam się "na rzeczy"

       
    • Przez Tadeusz
      Cześć,
      Pisze mature z rozszerzonej geografii, angielskiego, francuskiego i myśle nad wosem. Pisze podstawową matme i polski.
      Z matmy na podstawie daję sobię radę. Bardzo interesuje mnie handel. Myślałem żeby studiować finanse i rachunkowoś, biznes międzynarodowy jednakże coś związanego z handlem. Chciałbym pójśc na studia do Warszawy, Gdańska lub Poznania. Boję się że z podstawową matematyką nigdzie się nie dostanę na uczelnie publiczne związane z finansami i handlem. A na rozszerzonej matmie nie dał bym rady.


  • Wypowiedzi z ostatnich 10 dni

    • Ale składasz w tym roku podanie o stypendium na podstawie dochodu 2018. Więc co Ciebie teraz interesuje jaki miałeś dochód w 2019 roku?
    • Tak, w roku 2018 mój dochód wynosił 0 zł, ale po tym roku - w 2019 mam dochod uzyskany w kwocie 900 zł miesięcznie. I to chyba się powinno wyliczać do dochodu, z ilością miesięcy przez które pobieram i ilością miesięcy w roku.   Pozdrawiam.
    • Ale z mojej wiedzy dochód ustala się na podstawie pit za rok ubiegły czyli w tym wypadku za 2018
    • Witam, mam problem z ustaleniem wysokości dochodu w stypendium socjalnym.   A mianowicie mój dochód w roku wynosił 0 ze względu na stypendium doktoranckie, które otrzymuję. Po roku bazowym od 1.08.2019 r. podjęłam pracę na czas określony, gdzie moje wynagrodzenie za 1 miesiąc wynosi 900 zł. Po wypełnieniu zakładek w USOS dochód na jedną osobę wyniósł 900 zł. Nie rozumiem dlaczego, skoro ten dochód będę uzyskiwała na pewno przez 5 miesięcy w roku po roku bazowym, a nie przez cały okres 12 miesięcy. Według mnie dochód powinien być niższy i wynosić ok. 400 zł.   Dziękuję za odpowiedzi.   Pozdrawiam.
  • Najpopularniejsze tematy na forum

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.